وبلاگ تفریحی

دانلود آهنگ، دانلود فیلم، دانلود عکس، اس ام اس

وبلاگ تفریحی

دانلود آهنگ، دانلود فیلم، دانلود عکس، اس ام اس

نقدی بر نامه اعتراض معلمان ایران به رئیس جمهور / گفتمانی که باید مسیر دیگری می داشت

نقدی بر نامه اعتراض معلمان ایران به رئیس جمهور  گفتمانی که باید مسیر دیگری می داشت

انتشار نامه سرگشاده  یک معلم سبزواری به رئیس جمهوری اسلامی ایران در اعتراض به آنچه وی ضایع شدن حق قشر فرهنگیان در پرداخت حقوق و مزایای مکفی و در خور شأن برای این قشر با اهمیت جامعه عنوان کرده است، در روزهای اخیر واکنش های زیادی را به همراه آورده و هرچند ابتدا در مجله سبزوارنگار، یکی از رسانه های محلی دیار سربداران انتشار یافت (منبع)، به سرعت ظرف چند روز در بسیاری از رسانه های محلی کشور انعکاس پیدا کرد و امضای موافقت بیش از 20 هزارنفر از معلمان سراسر ایران را تا به این لحظه برای خود جذب کرده است

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، هرچند اکثر معلمان کشور که یکی از پرجمعیت ترین اقشار اجتماعی ایران را تشکیل می دهند، با محتوای این نامه موافق بوده و آن را حرف دل خود می دانند اما در عین حال انتقاداتی نیز به این اعتراض مدنی که برخی ناظران آن را بیش از حد مادی گرایانه و دور از شأن معنوی و جایگاه بلند معلم در جامعه می دانند، وارد می آورند.

منتقدین می گویند هرچند هر قشری از جمله قشر دلسوز و فرهیخته معلمان در برابر خدماتی که به جامعه ارائه می دهند، باید حق الزحمه و مزایای منصفانه خود را دریافت کنند و مثلا کسی نمی تواند به این بهانه که معلمی، شغل انبیاء و دارای جنبه های معنوی بالاست، دارندگان این شغل را از مطالبه حقوق مادی خود محروم سازد و یا انتظار داشته باشد معلمین به حقوق و مزایایی کمتر از آنچه حقشان است، قانع باشند، اما در عین حال با درک صحیح از شرایط امروز جامعه که شمار زیادی از جوانان کشور به طور کل فاقد کار و یا دارای کارهای بسیار پرزحمت و وقت گیر با کمترین میزان حقوق و مزایا هستند، گلایه همیشگی بعضی از معلمان نسبت به دستمزدها و سایر مزایای مادی خود، کمی دور از انصاف است.

کسانی که به این حرکت اعتراضی معلمان که حدود دو هفته است در بسیاری از سایت های کشور و به خصوص سایت های محلی غرب خراسان به راه افتاده انتقاد دارند، همچنین می گویند: درست است که حقوق و مزایای معلمان نسبت به شاغلان برخی دیگر از وزارتخانه های دولتی کمتر است، اما این وضعیت در مقایسه با همه وزارت خانه ها صدق نمی کند و با در نظر گرفتن شرایط کاری مختلفی که هریک از آن ها برای کارکنان خود دارند، شاید حقوق و مزایای معلمان به نسبت تعداد ساعات کار روزانه و سالانه شان از میانگین حقوق و مزایای  کلیه کارمندان دولتی بیشتر و یاحداقل در  حد میانگین باشد.

چرا که واقعیت های غیرقابل انکار جامعه در حال حاضر نشان می دهد، بسیاری از جوانان حتی با مدارک تحصیلی عالی، آرزومند داشتن فرصت های شغلی بسیار سخت تر و البته با حقوق های کمتر هستند، اما متأسفانه فرصت های مناسب را پیدا نمی کنند ، این در حالی است که اگر بنا را بر حساب دو دو تا چهارتایی بگذاریم که برخی از قشر شریف فرهنگیان در ارتباط با حقوق و مزیای خود بر چنین نگاهی اصرار دارند، در دانشگاه های تربیت معلم و فرهنگیان، دانشجویان رشته های مختلف دبیری و معلمی، از همان دوران تحصیل حقوق دریافت می کنند و طول دوران معمولا 4 ساله تحصیل هم جزء سابقه کاریشان محسوب می شود و برای آقایان امتیاز مهم دیگری نیز وجود دارد و آن این است که از خدمت سربازی به شکلی که سایرین تجربه می کنند، معاف هستند.

در چنین شرایطی به نظر می رسد،  قشر محترم فرهنگیان  حتی اگر بنا به مقایسه خود با دیگر کارمندان دولتی دارند، بهتر است این مقایسه را به صورتی همه جانبه نگرانه تر و با نگاه به واقعیت های کنونی اجتماع و نه صرفا ایده آل های آرمانی (هرچند باید برای رسیدن به ایده آل ها تلاش کرد) انجام دهند، کمتر از گذشته احساس تبعیض و بی عدالتی در رسیدن به حقوق و مزایای مادی خود کنند.

چه رسد به اینکه اگر قرار باشد، اعتراض معلمان به حقوق و مزایای خود بر اساس ایده آل های آرمانی صورت گیرد، ممکن است برخی از همین عزیزان نیز در اندیشه و رفتار، با آن ایده آل های مطلوبی که برای نقش و جایگاه معلم در جامعه در نظر گرفته شده فاصله جدی داشته باشند و اگر فرهنگیان معتقدند جامعه امروز، چندان که باید و شاید حقوق مادی و معنوی معلمین را ادا نمی کند، خود این عزیزان هم از جمله کسانی هستند که باید به این سئوال پاسخ بدهند چرا که بی شک یکی از مسئولان اصلی پرورش نسل های جدید با هر منش اجتماعی و فردی که داشته باشند، در همه دوره ها معلمان بوده و هستند.

نظرات 21 + ارسال نظر
محمد سه‌شنبه 21 بهمن 1393 ساعت 18:53

به معلما میگن دم از مادیات نزنید آیا کسایی که کار مذهبی میکنند وضع مادیشان با ما قابل مقایسه است

معلم دوشنبه 13 بهمن 1393 ساعت 18:28

شما که اینقدر تحلیلت خوبه .......یه سری هم به دیگر ارگانها بزن .....البته من فکر میکنم تو خدا را نمی شناسی ...... مسلمان هم نیستی .....وگرنه شرایط را بهتر میفهمیدی .....ای به ظاهر مسلمان ....من معلم که در این جامعه اسلامی زندگی میکنم .....10 روزه که در خونم برنج نیست .... اگر مسلمانی باور کن ......؟؟/

شریفی جمعه 10 بهمن 1393 ساعت 12:52

اسم با مسمایی برا وب لاگت انتخاب کردی
منم برا تفریح نقد کندذهنانه شما رو خوندم...

جواد جمعه 10 بهمن 1393 ساعت 00:12

از بی ارزش شدن شغل معلمی در نگاه عموم همین بس که هر وقت از دانش اموزانم می پرسم چه کسانی می خواهند معلم شوند معمولا کسی دست بالا نمی برد مخصوصا دانش اممزانی که اولیا معلم دارند.چون متاسفانه شان و شخصیت معلم را در جامعه امروزی ایران دولت ها به شدت پایین اورده اند جدا از بحث معیشتی معلمان که واقعا ازار دهنده است ارزش معنوی انها هم پایین امده است .

محمد چهارشنبه 8 بهمن 1393 ساعت 09:44

نویسنده این به اصطلاح نقد یقینا عقب افتاده ذهنی است و بویی از انصاف نبره

AKBAR دوشنبه 6 بهمن 1393 ساعت 22:19

اگر شماهم هرشب خجالتزده زن وفرزند خود بودید اینگونه براحتی راجع به معلمین این قشر مظلوم سخن به میان نمی اوردید

محبوبیان یکشنبه 5 بهمن 1393 ساعت 10:46

با سلام
نمیدانم شما رو دوست خطاب کنم یا چیز دیگر هرچند دوست یه تنه به قاضی نمیرود اما گویا شما نفست از جای گرمی بلند میشود نه از روی باد هوا با دلیل و مدرک حقوق یه معلم را با سایر اقشار دولت مقایسه کن بعد ما با جان دل انتقادشما رو می پزیریم.

مرتضی شنبه 4 بهمن 1393 ساعت 00:30

با سلام-
منتقد عزیز: آیا میدانید در این کشور معلمان در روستاهایی خدمت کرده اند که پادگان سربازی برای خدمت یک هتل پنچ ستاره است - در ثانی معلمانی که هم خدمت مقدس سربازی رفته اند،هم در مناطق محروم و روستاها خدمت کرده اند هم به این حقوق کم قانع شده اند چه گناهی را مرتکب شده اند.معلمانی که با 99درصد گزینش به این وزارتخانه راه پیدا کرده اند در حالی که در سایر ادارات گنزینش به این حد و سختی نیست - چرا ما را با بی کارها مقایسه می کنید ؟ مگر احکام افراد متاهل با مجرد یکی است؟ وقت و میزان ساعات کاری ما جای بحث و جدل ندارد که،الحمدلله در آموزش وپرورش هر نوع رشته ای با هر مدرکی موجود است 2 سال به صورت آزمایشی جاهایمان را برای خدمت کردن عوض نماییم تا شما هم کمی استراحت کنید - منتقد عزیز 4 سال تحصیل مرا که حقوق می دهد و احتساب خدمت می نماید بی دلیل نیست! بنده هم به خواسته هایش: ریش گذاشتن - خدمت در مناطقی که او تعیین می نماید - شرکت در مراسمات دینی، مذهبی، سیاسی، فرهنگی، بسیجی و غیره و ذالک

asgar جمعه 3 بهمن 1393 ساعت 13:13

این نقد شما از نسیه هم بدتر است.

فرهنگی جمعه 3 بهمن 1393 ساعت 12:17

کاش فقط یک هفته بیایی سر کلاس درس من.... کلاس دوم ابتدایی...
یا فقط یک روز بیایی...
می خواهم ببینم بعدش هم چنین مطلبی مینویسی...
ما معلمها منکر سختی شغلهای دیگر نیستیم...
اما در شغل ما با کودکان و نوجوانانی سروکار هست که کوچکترین مشکل روحی وروانی معلم اثرات سوئی بر دانشآموزان میگذارد... ضمن ان که مشکلات روحی وروانی دانش اموزان مستقیما بر معلم تاثیر میگذاره....
تا حالا با چهل تا دانش اموز هشت ساله تو یه کلاس بودی...
بعضی وقتا دلم میخواد سرکلاس بشینم گریه کنم... چون بعضی وقتا هیچ کدام از بچه ها به حرفت توجه نمیکنن وفقط دارن جیغ میزنن...
چند روز قفسه سینه ام درد میکنه.... نمیتونم کلاسو رها کنم برم دنبال دوا درمان خودم... چهل تا دانش اموز بدون معلمو چه کار میشه کرد..
اما تو شغلهای دیگه راحت مرخصی میگیرند....
سال آینده میخوام استعفا بدم بعد از 15 سال برای این که روز به روز دانش آموزا بدتر میشن، اولیا و مدیران مدارس و مدیران آموزش وپرورش متوقع تر.....
کسی نیست به اگه حقوق نمیدین لااقل تعداد دانش آموزان رو کم کنید..
متاسفم برا خودم که عمرم رو تو آموزش و پرورش گذاشتم...

یک فرهنگی جمعه 3 بهمن 1393 ساعت 01:08

آقای منتقد ای کاش با نگاه عمیق تر و دقیق تری به مسئله نگاه می‌کردید لطفا به این سوالات پاسخ بده؟
چرا معلمان را با بیکاران عزیز مقایسه می کنی؟ در صورت درست بودن چنین مقایسه ای چرا دیگر نهاد ها را با بیکاران مقایسه نمی کنی؟ ما از تبعیض بین شاغلین و افراد همتراز خود گله مندیم.
آیا حقوق دیگر کارکنان دولت نیز بر مبنای میزان ساعت کارشان داده می‌شود؟
آیا بخش مهمی از کار معلمان مثل مطالعه و تهیه مقدمات برای تدریس مثل طرح درس و غیره که در طول سال و در خانه انجام می شود را به حساب آورده اید؟ یا تصور کرده اید تمام کار معلم در ساعت کاری خلاصه می شود؟
آیا معلمی که به قول شما ساعات کمی را مشغول به فعالیت است می تواند در مشاغل دیگر بدون آسیب اجتماعی به مشاغل دیگر بپردازد؟
آیا آیا آیا......؟
لطفا نسنجیده حرف نزنید. امروز تمام دنیا می داند توجه جدی به آموزش و پرورش و از جمله معلمان مهمترین راه توسعه است. مطالعه بفرمایید.

معلمی از همین دیار پنج‌شنبه 2 بهمن 1393 ساعت 23:43

سلام به ظاهر منتقد
سوال من از شما این است که از کدام گروه ودسته هستی آ یا از همین دسته تصمیم گیرندگان بودجه برای آموزش و پرورش نیستی اگر هستی که مشخصه !!!!
و آیا فرزندی داری که بخواهی به بهترین وجه در مدارس دولتی درس بخواند که فکر نکنم !!!!
اما من معلم برایت دعا میکنم که عاقبت به خیر شوی و خداوند از سر تقصیرات ما بگذرد

علی پنج‌شنبه 2 بهمن 1393 ساعت 17:57

همین دیگه ادم به اصطلاح نقد کننده ! معلم هروقت حرفی ازحق وحقوق بزنه امثال شما سرشون را بلند میکنند جواب میدن معلم نباید ازمادیات حرف بزنه چطور به دکترها مهندس ها وکیلها وتاجرا .و...دم از اخلاقیات نمیزنید بلکه میگین حقشون است حق معلم نیست زندگی مرفهی داشته باشه منتقد گرامی؟نقاد گرامی توجوامع پیشرفته معلما حقوق بیشتری نسبت به سایرین دارن چرا اونها این حرفها رانمیزنند منتقد جان:

رضا چهارشنبه 1 بهمن 1393 ساعت 20:58

آدمهای کوته فکر و خاین مثل تو باعث عقب ماندکی جامعه هستند

داود مرادی چهارشنبه 1 بهمن 1393 ساعت 19:38

با سلام خدمت عزیزان،معلمان عزیز خواستار برقراری عدالت اجتماعی هستند نه حقی بیشتر از حق خود.معلمان حقوق خود را با اساتید دانشگاه و سایر کارمندان آموزشی با مدرک برابر مقایسه می کنند و از این بی عدالتی در پرداخت حقوق و مزایا گله مندند.حقوق پرداختی به معلمان فقط برای نگه داشتن کلاس است نه تدریس.در ضمن کار مفید معلم از سایر کارمندان دولت بیشتر است.خدمت منتقد هم عرض کنم که معلمان را با کسانی که حقوق میلیونی در قبال کار بیخودی میگیرند مقایسه کنید نه با عزیزان جویای کار.

محمد سه‌شنبه 30 دی 1393 ساعت 12:25

محمد سلام نقد شما اصلا قابل برسی نبود ولی یک چیز خوب گفتی ما معلمین پرورش دهنده نسلهای آینده هستیم اگر مشکل معیشت داشته باشیم چطور نسل سالمی به جامعه می توانیم تحویل دهیم

جواد سه‌شنبه 30 دی 1393 ساعت 10:52

نقد شما آنقدر کوته بینانه وبی عقلانه بود که ارزش اظهار نظر ندارد .شعورتان در همین حداست وبرای همین است که تا زمانی که افراد کوته بین ونالایقی مثل شما به جراید دسترسی دارند وبه خود اجازه میدهند مطالبات به حق دیگران را زیرسوال ببرند باید به وضع این مملکت گریست

سوری از لرستان یکشنبه 28 دی 1393 ساعت 23:18

سلام
جالب ترین بخش انتقاد شما این قیاس ناسنجیده ایست که فرهنگیان را با بیکاران مقایسه نموده اید نه با همترازان شاغل آنان در سایر ادارات و سازمانهای دولتی . لذا وقتی تحلیلتان در این سطح است نیازی به آنالیز نقدتان نمی بینم .

جواد چهارشنبه 24 دی 1393 ساعت 12:39

سلام منتقد گرامی
فقط لازم است این موضوع را به اطلاع شما برسونم که چندی پیش در آلمان تعدادی از کارکنان حوزه حمل و نقل عمومی در اعتراض به کم بودن سهم آموزش و پرورش از درآمد مالیاتی این بخش اعتصاب کردند .
لازم به ذکر است که مقایسه ساعت کارکرد معلمان با کارکنان دیگر ادارات به اندازه مقایسه ساعت کارکنان سازمان آتش نشانی شهری با آمار آتش سوزی صفر و کارکنان دیگر ادارت آن شهر احمقانه است و فقط در حد آدمهایی است که نگاهی تا نوک بینی خود دارند.

شهرام چهارشنبه 24 دی 1393 ساعت 10:43

سلام
آقا این به اصطلاح نقد شما بسیار ساده لوحانه و آنچنان کوته بینانه است که قابل اظهار نظر کردن نیست. لطفا فقط اندکی با چشم باز به مسایل نگاه کنید.

هدایت چهارشنبه 24 دی 1393 ساعت 01:02

سلام
اول واسه خودم که یه معلمم تاسف میخورم بعد واسه دوستان همکارم که شما واسشون نظر میدین و نقد میکنید!!!
اقای منتقد من یه معلم هستم با مدرک فوق لیسانس حکمم 114000 هزار تومنه که با کم کردن پول صندق بازنشستگی و بیمه و کارت طلایی کمک صندوق قرض الحسنه و سایر موارد دریافتی من 850000 تومانه.
کرایه خونه من 400000 هزار تومانه و پول اب و برق گاز و تلفن هم به لطف هدفمند کردن یارانه ها حدود 50 تا 70 تومن میشه.
سبزی دسته ای 3000
گوجه کیلویی 5000
گوشت کیلویی 25000
مرغ کیلویی 6500
برنج کیسه ای 50000
نون دونه ای 200
از سایر موارد خوراکی میگذریم
از اجیل و شکلات و حله حوله میگذریم از میوه میگذریم مریض نمیشیم و مسافرت نمیریم مهمون نمیزاریم بیاد خونمون و.....
با همون باقی مونده پول حساب کن چند روز ماه شکممون خالیه؟؟؟؟
بعد بگو ما معلمها وظایفمون رو انجام نمیدیم بعد بگو راضی باشیم چون خیلیا بیکارن!!!!چرا بقیه که شاغل هستن مث ما حقوقشون کم نیست ادتره برق اب و نفت و مخابرات خونشون از ما رنگین تره؟؟؟؟جواب این حرفا رو چی دارین بدین؟؟؟؟

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.